Tekoälyn käyttämisellä saavutetut liiketoimintahyödyt resurssien turvaamisessa

Digitaalisessa maailmassa verkostoituneiden fyysisten resurssien – tavarakonteista kassakoneisiin – ja niiden tarjoaman tiedon turvaaminen on ratkaisevan tärkeää.

Keräämällä tietoa näistä verkostoituneista resursseista tekoälyn (AI) avulla yritykset voivat saada paremman käsityksen toiminnoistaan. Lisäksi AI muuttaa resurssien turvaamisen strategiseksi toiminnoksi, mikä voi auttaa pidentämään laitteiden käyttöikää, vähentämään hukkaa ja poistaa mahdollisuudet petosten tekemiseen.

AI:n avulla yritykset voivat lisäksi havaita tärkeitä signaaleja jatkuvan tietohälyn keskeltä tekemällä laajoja analyyseja ilman, että ihmisen on puututtava asiaan. AI antaa yrityksille tietoa resurssien turvallisuudesta koko yrityksen ekosysteemissä kokonaisuutena sen sijaan, että se tarkastelisi yksittäisiä resursseja. Tarjoamalla holistisen kuvan AI tukee:

  • parempaa reagointia poikkeamiin
  • parempaa päätöksentekoa
  • parempaa liiketoiminnan tulosta.

 

Mitä tekoäly on?

AI käyttää tietokoneita kopioidakseen ihmisten tapaa ratkaista ongelmia ja tehdä päätöksiä. Ratkaisu tekee tämän oppimalla itsenäisesti oikean maailman lopputuloksista. Tämä parantaa järjestelmää, jolloin se voi entistä tarkemmin:

  • ennustaa uhkia
  • ennakoida tyypillisesti ongelmia aiheuttavia tilanteita
  • tunnistaa mahdollisuuksia säästää rahaa.


Mallin tarkkuus paranee ajan myötä. Prosessi vastaa ihmisten arvostelukyvyn ja intuition kehittymistä kokemusten kautta.

AI-järjestelmä voi tunnistaa nopeasti liikkuvan datavirran toistuvia kaavoja ja poikkeamia tavalla, johon ihmiset eivät pysty. AI-työkalu voi esimerkiksi analysoida kuvia väkijoukosta ja kohdistaa kuvan reaaliajassa henkilöön, jonka käyttäytyminen voi kieliä turvallisuusuhasta.


Kuinka yritykset käyttävät tekoälyä tällä hetkellä?

International Data Corpin (IDC) ennusteen mukaan globaalien tekoälyinvestointien odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2024 mennessä 110 miljardiin dollariin. AI-raportointia käyttävät yritykset nauttivat sen tuomista hyödyistä – suuremmasta liikevaihdosta, alhaisemmista kustannuksista ja kasvaneesta kannattavuudesta.

AI-työkaluja päätöksenteon tukena ja liiketoiminnan optimoinnissa käyttävät yritykset suoriutuvat keskimäärin kaksi kertaa vertaisiaan paremmin taloudellisilla mittareilla mitattuna, kuten IBM:n tutkimuksessa raportoitu 6,3 prosentin suora liikevaihdon kasvu.

Tekoälyn käyttöönotto on yleisintä teknologia- ja telekommunikaatiosektorilla, mikä tarkoittaa, että useimmat teollisuudenalat eivät vielä ole hyödyntäneet tätä potentiaalia. AI:n käyttöönotto edellyttää pääsyä dataan – kuten asioiden internetiin kytkettyjen laitteiden tuottamaan dataan – ja mallintamisosaamista.


AI-käyttötapaus: valmistus

Tällä hetkellä valmistuksen suosituimmat AI-sovellukset liittyvät tuotesuunnitteluun, kysynnän ennustamiseen ja älykkääseen robotiikkaan. Mutta AI:n avulla valmistajilla on myös mahdollisuus turvata omaisuuttaan tehokkaammin samalla, kun ne kasvattavat tuottojaan ja parantavat laatua.

AI-sovellukset voivat esimerkiksi lukea kokoonpanolinjojen antureiden aiempia tietoja, analysoida niitä ja ennustaa, milloin osat rikkoutuvat. Tietoihin voi sisältyä lämpötilatietoja ja tietoa tärinästä ja vuotojen havaitsemisesta. Näiden tietojen avulla resurssipäälliköt voivat toimia ennaltaehkäisevästi ja estää rikkoutumiset, hätäseisokit ja liiallisen kulumisen. Tämä suojelee kalliita laitteita ja pitää tuotannon käynnissä. USA:n hallituksen teettämän tutkimuksen mukaan ennakoivalla huollolla voitaisiin pienentää kustannuksia yli 40 prosentilla reaktiiviseen huoltoon verrattuna ja saavuttaa kymmenkertainen sijoitetun pääoman tuotto.


AI-käyttötapaus: logistiikka

Logistiikkatoimijat voivat käyttää tekoälyä tehdäkseen parempia päätöksiä reaaliajassa, vähentääkseen lisäkustannuksia ja saavuttaakseen säästöjä. Konttien kytkeminen on suosittu AI-sovellus. Tavarakontteihin asennetaan verkkoon kytkettyjä laitteita ja antureita, jotka keräävät ja jakavat tietoa, kuten kontin sijainti, sisälämpötila, odotettu matka-aika ja saapumisaika ja ovatko kontin ovet tiukasti kiinni.

Omistajat ja kuljetusliikkeet tietävät lähes reaaliajassa, missä kontit ovat ja tapahtuuko niille jotain odottamatonta. Suunnitellulta reitiltään poikkeava kontti tai kontin oven aukeaminen epätavalliseen aikaan lähettää ilmoituksen. Jos jäähdytetyn kontin lämpötila muuttuu, henkilökunta voi toimia nopeasti ja estää tuotteen pilaantumisen.

Kytketyistä konteista saatu tieto on älykkäiden toimitusketjujen strateginen rakennuspalikka. Operaattorit, joilla on näkyvyys koko ovelta-ovelle-prosessiin, voivat nopeasti hyödyntää tätä älykkyyttä tehostaakseen toimintaansa. Ne voivat esimerkiksi ennustaa, kuinka kauan rahti pysyy satamassa, ja vähentää sen uudelleenkäsittelyä. Älykkäistä konteista kootun datan analysointi voi ajan kuluessa auttaa pienentämään toimituskustannuksia ja läpimenoaikaa.


AI-käyttötapaus: kauppa

IDC:n ennusteen mukaan vähittäiskauppa on eräs niistä toimialoista, joiden ennustetaan investoivan eniten tekoälyyn. Sähköisessä kaupassa tekoälyä hyödynnetään eniten chattiboteissa ja suosittelukoneissa, mutta kivijalkakaupassa käyttöönotto on vielä alkuvaiheessa.

Vuonna 2021 toteutetun USA:n väestönlaskentatutkimuksen mukaan kivijalkakaupan vähentymisestä huolimatta 86 prosenttia USA:n vähittäiskaupasta tapahtuu edelleen fyysisissä kaupoissa. AI voi auttaa näitä kauppoja esimerkiksi asiakaskokemuksen personoinnissa, dynaamisessa hinnoittelussa ja varaston optimoinnissa.

Kauppiaat voivat lisäksi suojata omaisuuttaan käyttämällä tekoälyä estämään kassoilla tapahtuvaa hävikkiä. Myyntipisteen videoanalytiikkaa käyttävät AI-sovellukset voivat tuoda esiin:

  • hintalappujen vaihtamisen, ts. kun rikollinen vaihtaa tuotteen hintalapun edullisemman tuotteen hintalappuun
  • palautuspetokset, ts. kun henkilö palauttaa varastetun tai käytetyn tuotteen tai vilpillisellä luottokortilla ostetun tuotteen
  • työntekijöiden varkaudet, ts. kun työntekijä antaa tuotteen rikoskumppanilleen skannaamatta sitä, muuttamalla hintaa manuaalisesti tai tekemällä lahjakorttipetoksen.


Yhdysvaltain kansallisen vähittäiskauppaliiton, National Retail Federationin, mukaan kutistuminen maksaa kauppiaille noin 1,4 prosenttia vuosittaisesta liikevaihdosta. Alan tutkimusraporttien mukaan AI voi pienentää tätä vähenemää noin 50 prosentilla.


Turvaa omaisuutesi tekoälyllä

Organisaatiot ovat tunnistamassa tekoälyn voiman omaisuutensa turvaamisessa ja maksimoinnissa. Työskentely oikean kumppanin kanssa voi helpottaa käyttöönottoa ja kiihdyttää arvon kasvua. Lue, kuinka STANLEY Security voi auttaa sinua saamaan hyvän käsityksen toiminnastasi ja yhdistää sen ennakoiviin toimenpiteisiin.

Lue lisää.